tisdag 8 maj 2012

Häxans tid

Wow, vad bra den var! Jag hade låga förväntningar på Häxans tid. Men när en isländsk författare skriver en deckare kan jag inte låta bli att läsa den. Att dessutom handlingen utspelar sig kring Akureyri är ett stort plus. Jag passerade området med bil för si så där tre år sedan och vandrade runt lite i staden. Jag har klurat och undrat om jag minns platserna som nämns. Får nog plocka fram kartan och kontrollera bynamnen och drömma mig tillbaka.

Huvudperson är Einar. Han är journalist och ofrivilligt förflyttad med två kollegor till Aukureyri, för att där etablera tidningen han arbetar för. Genom sitt vanliga jobb med att författa artiklar kommer Einar i kontakt med diverse människor som råkat ut för olyckor, försvinnanden och mord! I små steg följer han de fakta han får fram genom efterforskningar och intervjuer. Snart är han något på spåret…

Jag tycker väldigt mycket om Árni Thórarinssons bok. Den känns väldigt äkta jämfört med vanliga deckare. Einar och hans två kollegor är en trevlig ny bekantskap. Det finns till skillnad från de deckare jag brukar läsa även en hel del att fnissa åt. 

Författaren har skrivit fler böcker om Einar men de är tyvärr inte översatta till svenska. Häxans tid ska ha spelats in som tv-serie och ska visas i SVT under året. Jag kommer att hålla utkik efter den i tv-tablån! 

/Liselott

Reservera boken i bibliotekets katalog.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar