måndag 18 februari 2013

Mer om Malmö i Ondskans pris

När jag läser mina kollegors senaste inlägg ser jag att vi kör Malmötema! Vi har rört oss i Malmös udda verklighet och nutid. Själv har jag läst Ondskans pris av Set Mattsson, som utspelar sig med början 1945.

Våren har kommit till Malmö. Båt efter båt med flyktingar lägger till hamnen. Mest är det flyktingar från olika förintelseläger ombord. De är magra, sjuka och nedgångna och tas emot av läkare och Röda korsetpersonal. Därefter registreras de av polisen och slussas slutligen till uppsamlingsläger. På muséerna i Malmöhus har samlingarna packats ned för att ge plats åt alla nyanlända.

Här jobbar Anna. En psykiskt skör kvinna som i detta arbete och i mötet med flyktingar hittar en mening med livet. Hon och maken har inga barn och hon lider mycket av att inte ”följa normen”. Men här på förläggningen är hon behövd och engagerar sig på gränsen till sin förmåga. Maken Douglas oroas över om hon åter ska ramla in i en psykos.

Berättelsen börjar med att vi följer en kvinna ombord på en av båtarna genom landstigning, registrering och ankomst till flyktingförläggningen. Inom ett dygn är hon död, mördad. Annas man, som är kriminalöverkonstapel, är den som ansvarar för utredningen. Men ingen mördare hittas. Istället övergår boken till att följa Douglas arbete och andra fall som hamnar på hans bord. Dessutom träffar vi på journalisten Torsten. En man med smak för kvinnor och som ständigt söker nya uppslag till sina artiklar, gärna kopplade till de brott som sker i Malmö. 

Genom dessa tre, och deras familje- och yrkesliv, djupnar berättelsen. Författaren skildrar om inte hela så stora delar av samhället i Malmö under senare halvan av 1940-talet. Mattsson får med olika yrken från tiden, stadens uppbyggnad, familjeliv och hierarkier. Jag tycker det är intressant. Flera individer från flyktingförläggningen återkommer i ett eller annat sammanhang och kanske kommer det där första mordet att klaras upp. Men så långt jag läst hitintills vet jag inte säkert.

/Liselott

Reservera boken i bibliotekets katalog.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar