onsdag 13 mars 2013

Nina av en slump

Jag stod i rummet där kläderna som Delplat hade haft på sig samma morgon nu låg kastade på stolen och där spetsunderkläderna låg framme på sängen och befann mig ett slags konstig spänd förväntan som inför en föreställning, inför något som ska hända och som gav mig rampfeber, som på skolgården när skådespelarna tog av sig sina vanliga kläder för att dra på sig scenkläderna.
Det var nära att jag satte mig ner. Men i stället blev jag stående mitt i rummet där det doftade något som jag inte kunde sätta ord på. Jag visste inte vad jag väntade på, eller snarare väntade jag på att få modet att gå därifrån…

En ung kvinna berättar. Sin första lediga dag från nya jobbet stöter Nina på Delplat på gatan, en man som av Michèle Lesbres beskrivningar framstår som äcklig. Han innehar en maktpostition i Ninas liv genom att vara hennes mammas arbetesgivare. Dessutom rakar Nina honom varje fredag på hårsalongen där hon arbetar. Han ber henne komma hem till honom senare samma dag. Ber och ber, han räknar med att hon kommer...

Vilja, val, makt, hemligheter, vuxnas liv sett ur ett barns perspektiv och tolkat genom barnet sammanfogas under en till synes vanlig ledig fredag. Sprids vidare till lördag, söndag. Berättelsen avslutas på måndagen. Eller rättare sagt – Nina slutar berätta på måndagen. Vad som händer sedan vet ingen. De intryck Nina fått av vad som hänt henne och hennes mamma under några år får sin yttersta konsekvens denna fredag, Ninas första lediga dag från nya jobbet.

När jag började läsa tänkte jag först att här händer väl inget alls. Men ju mer jag tänker på det jag läst desto mer innehåller berättelsen. Ninas ankomst till Delplats hus, hon går därifrån och dagen är förändrad. Vad som händer i huset berättas parallellt med tillbakablickar på Ninas uppväxt, vad som hänt det senaste året på mammans arbete och i mammans liv. Lite här och lite där som förändrar Ninas liv. Men vad hon gör för val, hur hon handlar och vad det får för konsekvenser får ni läsa i boken Nina av en slump.

/Liselott

Reservera boken i bibliotekets katalog

P.S Själv började jag läsa boken för att jag tyckte om Michèle Lesbres förra bok Den röda soffan. Mitt blogginlägg om den kan ni läsa här. D.S

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar