fredag 25 april 2014

The Reality Dysfunction

Dags att lyfta fram en hyllvärmare?

För några år sedan kom en god vän till mig och sa: ”Du som gillar Star Wars och Asimov, här är en rymdopera jag tror du skulle uppskatta.” Detta ledde till min första kontakt med författaren Peter F. Hamiltons böcker om universum i det 27:e århundradet, när mänskligheten delats upp i ett flertal olika samhällen i ett flertal olika stjärnsystem.

Den första boken i serien, The Reality Dysfunction, kan vara lite avskräckande med sina drygt 900 sidor engelsk läsning, men misströsta ej, boken är både lättläst och svår att lägga ifrån sig. Jag själv gick så långt att jag beställde hela serien eftersom del 2 och 3 var utlånade här inne på biblioteket, bara så jag skulle slippa uppehåll i läsandet.

Det ska dock sägas att det är många karaktärer att hålla reda på, och många ställen som är aktuella (rymden är ju ganska stor), men det känns ändå inte övermäktigt. Även om det kan vara svårt att visualisera scenerna i boken så kände jag igen de olika platserna, ungefär som när man kommer ihåg ett vykort från en god vän, eller kanske en semesterort man besökte som barn. Jag fick även en viss känsla för de olika personligheterna vartefter historien fortlöpte, de utvecklas hela tiden i olika riktningar.

Som Joshua Calvert. När vi lär känna Joshua är han en lycksökande skräpsamlare med rymddräkt som försöker samla ihop tillräckligt med arkeologiska föremål för att finansiera reparationerna av sin fars rymdskepp.

Eller Syrinx, en väldigt ung stjärnpilot som vi får följa under hennes första år i rymden tillsammans med hennes ganska speciella skepp, Oenone.

Eller Fader Horst, en präst som tillsammans med ett helt samhälle flyttat till planeten Lalonde för att starta ett nytt liv, helt oförberedd på flytten från det 27:e århundradet tillbaka till ett jordbrukssamhälle som kunde passat in på 1800-talet i Europa, om vi bortser från vissa tekniska hjälpmedel.

Boken rekommenderar jag till alla er som tycker om en bra rymdopera med lite dystopiska inslag. Den finns tillgänglig på biblioteket, men endast på engelska.

/Andreas

Reservera boken i bibliotekets katalog

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar