torsdag 10 september 2015

Två deckarserier: Rudbergs och Hedströms.


I sommar passade jag på att ägna semestern åt att testa några deckarserier som jag hitintills tvekat att läsa. Den ena var Denise Rudbergs elegant-crime-serie om åklagarsekreteraren Marianne Jidhoff och kriminalarna Torsten Ehn och Augustin Madrid. Fallen de utreder utspelar sig mestadels i Stockholms överklass där även Marianne har sitt ursprung. Intriger, spänning och så klart får vi följa huvudpersonernas privatliv i alla böckerna (hitintills 4 stycken). Klart läsvärda och underhållande. 


Den andra deckarserien för sommaren var Ingrid Hedströms om diplomaten Astrid Sammils. Den utspelar sig både i diplomatkretsar i Stockholm och i Dalarnas djupa skogar. I Dalarna finns Astrids motsvarighet ur socialt perspektiv Carina och mot de flesta odds blir de vänner och löser mysterier tillsammans. Jag var väldigt förtjust i Hedströms Villette-serie om 6 böcker där undersökningsdomaren Martine Poirot har huvudrollen. Böckerna om Astrid är minst lika underhållande. Intressant är att de böcker som hitintills kommit ut om Astrid båda har kopplingar till Rumänien. Jag kan ju inte låta bli att hoppas att det ska bli mer av Rumänien i nästa bok om Astrid för jag gillar att läsa om andra länder i deckare. 

/Liselott


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar