lördag 19 september 2015

Två serier av Harlan Coben

Fotograf: Beatrice le Grand

Sitter och funderar på om jag läst några böcker av Harlan Coben innan jag läste de ungdomsböcker han skrivit. Han har kommit med flera stycken på svenska sedan 2003. Han skriver både fristående thrillers och en serier. Det känns som jag borde ha gjort det för namnet känns väldigt bekant och inger en positiv känsla. Men det kanske bara är så att jag satt upp dem väldigt många gånger på biblioteket hyllor, läst på baksidan och inget mer. Men efter att jag läst hans tre ungdomsböcker som har Mickey Bolitar som huvudperson läser jag nu i rask takt hans serie om Myron Bolitar (Mickeys farbror). Jag har nu börjat på bok fem.

Men först ungdomsserien där första delen heter Beskyddaren. Mickey Bolitar bor motvilligt hos sin farbror. Mamma är på behandlingshem för att försöka komma till rätta med sitt drogberoende. Hon hanterade inte särskilt bra att hennes make (tillika Mikeys pappa) dog. I stan där Mickey nu bor försöker han passa in och få en plats i skolans basketlag. Han får oväntade och inte de coolaste vännerna i Ema och Spoon. Hur det går till ska jag inte ens försöka redogöra för. Men de blir vänner och hjälps åt att reda ut mystiska händelser och hjälpa ungdomar som hamnat fel. Det är engagerande och vansinnigt spännande. Berättelsen är fylld att action, oväntade vändningar, svek och hemligheter. Tre böcker har det kommit om Mikey (Beskyddaren, Jägaren och Sökaren). De är sammanhållna av ett mysterium. Är Mikeys pappa verkligen död? Men jag hoppas det kommer fler böcker om Mikey Bolitar.

Böckerna om Myron Bolitar har samma driv i sig. Spänning, humor, action och oväntade vändningar men dock mer våld i dessa böcker. Myron har en spännande bakgrund. Riktigt duktig basketspelare som skadas innan proffslivet ens börjat. Han har jobbat för FBI tillsammans med sin bäste vän Win. Vin är ett personporträtt för sig och drivs av sin egen agenda och sina egna åsikter om vad som är rätt och fel. Passar utmärkt i en bok men jag undrar om han finns i verkligheten... Nu driver Myron egentligen en sportagentur och försöker få klienter. Men i varje bok dras han in i ett mysterie kring en idrottare, söker ledtrådar, pratar med folk och träffar på lömska typer och löser mysteriet. Perfekt underhållning (istället för en halvbra serie på tv) och så har jag riktigt kul när jag läser. Första delen heter Spelaren
/Liselott


Övriga böcker av Harlan Coben i olika medier (och flertalet om Myron).
P.S Vill du veta i vilken ordning du ska läsa böckerna om Myron rekomenderar jag ett besök på Harlan Cobens webbsida för FAQ. Sök på den engelska titeln på bibliotekets hemsida så får du upp den svenska översättningen (om vi har den).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar