lördag 9 juni 2018

Blodlokan av Louise Boije af Gennäs

Oj vilken bladvändare! Gick ju knappt att sluta läsa när ett kapitel slutade. Jag ville bara veta vad som skulle hända härnäst! Jag har inte läst något av henne tidigare trots att hon skrivit flera böcker. Detta är dock hennes enda(?) spänningsroman och spänning lockar ju mig! När jag dessutom redan på förhand vet att detta är den första av tre böcker i serien Motståndstrilogin. Det bådar gott!

Sara flyttar från Örebro till Stockholm, lämnar lillasyster och mamma. Familjen börjar sakta återhämta sig efter att pappan dött i en eldsvåda. Vad jag som läsare nästan säkert vet är att pappan blev torterad innan han dog och att det definitivt inte var någon olycka… Men detta vet hans familj inget om. Sara har själv varit med om mycket i livet. Periodvis mobbad i skolan och så har det hänt något ännu mer traumatiskt. Mer berättar jag inte här för det får du reda på undan för undan när du läser. 

Nu är det i alla fall Stockholm som gäller. Hon hyr ett rum hos en krävande eller kanske snarare begränsande hyresvärd och jobbar på ett café. Det är där hon möter Bella, får en ny bästa väninna, får jobb på samma ställe som Bella, lönen åker upp rejält och Sara flyttar in i Bellas lägenhet. Men här finns fler ingredienser. Någon frågar efter henne både hos tidigare hyresvärden och på caféet, hon hittar mappar fyllda med tidningsartiklar i sin pappas skrivbord (alla på olika teman) och en av pappans bästa vänner uppför sig underligt. Kan huvudpersonen i en bok låta bli att luska vidare... Såklart inte! De tidningsartiklar hon hittar är autentiskt material. Kul att författarinnan lyckas väva in dem i berättelsen. Undra vart det ska bära hän… Väntar spänt på nästa del! Den ska komma i september…


/Liselott

Reservera boken eller ljudboken på bibliotekets webbsida. Kan lyssnas på och läsas direkt, finns som e-bok och e-ljudbok.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar