lördag 23 juni 2018

Den stora utställningen av Marie Hermansson

Jag blir ofta nyfiken på Marie Hermanssons böcker. Några har jag läst själv, andra hör jag av andra som läst att de ofta är bra. Denna senaste var jag också nyfiken på. Så en kväll när inget lockade i bokhyllan hemma hittade jag den som e-bok och började läsa. Jag vet egentligen inte vad jag hade för förväntningar men den överraskade mig. En blandning mellan mysdeckare och skröna. En motvikt mot de deckare jag läst på senare tid som utspelar sig i nutid. 

Den stora utställningen utspelar sig i och kring Göteborg (mest) och Jubileumsutställningen där 1923. Händelser och beskrivningar av Göteborg är hämtade från den utställningstidning som gavs ut varje dag så länge utställningen pågick. Ellen, en av huvudpersonerna i berättelsen arbetar på utställningens tidning och genom sitt jobb och sina kontakter får hon reda på både det ena och det andra. Kanske beror det också på att hon är så nyfiken. Något som för henne mot hamnen och hamnarbetarstrejken. Där lär hon också känna polisen Nils.  Men den som börjar berätta är Otto. En föräldralöspojke som råkar bli vän med den egensinniga åsnan Bella. Otto är den enda som kan hantera henne. Tillsammans blir de en attraktion på jubileumsutställningen. Sedan har vi också Albert Einstein som ska hålla tal under utställningen. Men resan till talet blir både krokig och spännande. 

Tillsammans bidrar dessa personer till en alldeles utmärkt deckarhistoria som tar mig runt bland annat Göteborg. Marie Hermansson skapar en fin tidsbild och det känns som den skulle kunna vara skriven förra hälften av 1900-talet. Jag hade älskat att läsa denna i sommar. Kanske i samband med en utflykt till Göteborg…

/Liselott

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar