lördag 16 juni 2018

Inlandet av Elin Willows

Härligt, en bok att läsa i små stycken och fundera kring… Inte för att jag gjorde det. Läste som vanligt på för att få veta hur det skulle gå. Den var bra ändå, men hade jag gett den mer tid hade den varit ännu bättre. Samtidigt är det en rörig bok, kanske hade jag ordnat upp i den röran om jag stannat upp emellanåt och funderat. Svårt att veta så här i efterhand. Röran består i (som jag upplever det) att författaren hoppar i handlingen. Resonemang , funderingar och det som jag i alla fall till en början upplever som någon sorts kronologisk berättelse avbryts emellant åt. Ibland bara av ett par meningar som berättar om något väldigt konkret. Ibland längre stycken och tillbaka blickar. Det får mig att undra över hur lång tid berättelsen egentligen spänner över. Skaffade hon bibliotekskortet nu eller hände det för flera månader sedan?

Jag-berätterskan flyttar från storstaden till en liten by på landet, nära gränsen till Norge. Orsaken till flytten är kärleken, men den tar slut när hon lämnar sitt gamla liv för detta nya. För det är så hon ser det, att hon byter liv, hon kan inte gå tillbaka till sitt gamla. I och med flytten upptäcker en värld hon inte kände till tidigare. Iakttar men deltar väldigt lite. Jobbar på affären men inleder knappt några samtal med sin arbetskamrater. Lever i ett sorts vakum, med men utanför. Ständigt ifrågasatt. Varför flyttar du hit, varför stannar du? Hon vet knappt själv. Dagarna går, någon sorts vardag infinner sig. Eller kanske inte vardag, mer en vana. Vanan att jobba, vara ledig, åka till Hotellet och dansa på lördagar… Blir det någonsin hemma? Trivs hon överhuvudtaget? Vem är hon? Frågorna är många, berättelsen finstämd. Kanske handlar den inte om någonting. Kanske tycker du den är helt meningslös. Men något hittar jag i den som gör att jag gillar den.

/Liselott


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar