lördag 5 januari 2019

Innan snön faller av Helena Kubicek Boye


Jag hörde talas om denna bok för som det känns ganska länge sedan. Vill minnas att det var på tv och att det kommit flera böcker som utspelar sig i gamla mentalsjukhus. Det fastnade i mitt minne. Kanske för att jag tidigare läst Amanda Hellbergs böcker och minns särskilt Styggelsen som utspelade sig i en liknande miljö… 

Just denna utspelar sig på det gamla mentalsjukhuset i Säter i Dalarna, numera rättspsykiatrisk klinik. Anna Varga som är nyutbildad psykolog med inriktning KBT ska påbörja sitt första jobb! Spännande och skrämmande. Både med tanke på de intagna hon ska jobba med och vilka välrenommerade kollegor hon ska få. Men kollegorna är inte riktigt så välkomnande som hon tänkt sig. Det verkar som hon ska bli något sorts ansikte utåt för hur bra de jobbar nu på Säter. För det har varit en skandal och den måste tas om hand, Anna Varga blir en del i det spelet. Samtidigt göms det hemligheter på Säter. Vad annat kan det göra på ett gammalt mentalsjukhus… Det dimper ner brev på Annas hallmatta, något vill ha hjälp med att finna ut vad som hänt med en kvinna som försvann…

Jag var väl inte helt övertygad om att boken skulle vara jätte bra så det var med lättnad jag upptäckte att den i mitt tyckte var lättläst. Korta kapitel, ibland bara en sida eller två. Lagom aptitretande för att jag skulle vilja läsa vidare och inte för mycket djup i boken. Alldeles lagom för en lättsam julläsning. Men det hade säkert gått att göra den betydligt mer spännande än jag upplevde den. Är nyfiken på hur det blir i nästa bok hon skrivit om Anna Varga som kommer ut under 2019.

/Liselott

Kan läsas direkt som e-bok eller e-ljudbok.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar