onsdag 9 januari 2019

Livet kan börja av Sheila O´flanagan


Åh, en härlig feelgood-bok, precis vad jag behövde i juletid. Jag dade hört flera låntagare som gillat den. När jag hade en stund över började jag läsa och kunde knappt sluta… 

Vi får följa Imogen som försvinner. Inte ett spår över vart hon tagit vägen, inte ett ord om varför hon inte kommer hem. Hennes man Vince är övertygad om att någon övertalat henne, tvingat med sig henne. Hon skulle aldrig försvinna frivilligt, hon skulle inte ens klara av det så vimsig som hon är. Detta är han övertygad om, han älskar henne och tar hand om henne. De få vänner hon har (jag kanske ska skriva den enda) kan inte heller förstå det. Men polisen ser det på ett annat sätt och drar inte igång den utredning Vince förväntar sig. Polisen tror hon snart kommer till rätta hon behöver kanske bara vara för sig själv lite, hon är ju ändå vuxen. 

Men jag vet att Imogen medvetet försvunnit. Planerat länge och passat på när möjligheten uppenbarade sig. Hon måste bort från sin make och hon lyckas. Hennes första mål är den lilla kuststad i Frankrike där hon bodde som barn. Hon tar sig dit men sen då? Pengarna räcker inte så länge, hon måste skaffa en billig bostad, jobb och sedan… Men hon har mycket att kämpa med Imogen, nedtryckt i skorna av sin man sedan flera år tillbaka. Men jag följer hennes kamp, hennes små steg mot att komma på vem hon egentlig är och våga vara sig själv. Det är så bra! Roligt, sorgligt och lite spännande.

/Liselott

Reservera boken på Ronneby biblioteks webbsida. Kan läsas direkt som e-bok.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar