onsdag 2 januari 2019

"Mål i mörker" av Ricardo Piglia


Finns det någon röd tråd i denna berättelse? Eller det är kanske just röda trådar som det väller av i den men ingen tydlig handling. Men den fascinerar mig och håller mig kvar. Det är inte en bok jag överväger att sluta läsa. Det är en berättelse om en by, om folket i den, om de som styr och de som blir styrda. Och mycket är det en berättelse om Argentina. Det handlar om hämnd, avundsjuka, pengar och en som dör. Det är en deckargåta, för den tillfällige besökaren Tony mördas. Dödad på sitt hotellrum och allt pekar på att gärningsmannen är den japan som var anställd på hotellet. Men var han mördaren? Eller var det någon annan? Finns det något motiv till mordet. Utredningen påbörjas och den är väldigt intuitivt utförd av kommissarie Croce. Det finns krafter som vill att japanen ska dömas. Det finns inte mer att utreda. Men Croce framhärdar. Han vill finna motivet, japanen har inte gjort det!

Berättelsen vindlar sig fram. Jag lyckas hitta att mordet sker i början av 70-talet. Men när sker allt annat som berättas? För här dras historier, familjehändelser, skrönor om stan och folk hela tiden. För mig finns här inte mycket att hänga upp på tidsangivelser. Kanske hittar andra läsare dem? Men samtidigt känns det inte viktigt, för jag är här och nu i berättelsen. Jag flyter fram på dessa berättelser och vet inte vart jag är i själva mordutredningen, men det gör mig ingenting. Det gick lätt att ta upp boken igen när den blivit liggande ett par veckor. Människor kommer och går och deras relationer böljar fram och tillbaka. Kanske är en speciell familjs historia viktigare än annat, kanske får den lite mer utrymme och kanske har den med lösningen på mordgåtan att göra… När jag läst färdigt så får jag se…

/Liselott


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar