lördag 19 januari 2019

Som en sten i ett jordskred av Maria Barbal


En liten tunn bok, utan särskilt lockande framsida – vem läser den? Jag, när jag läst texten på baksidan. Vad stod det där som lockade? Kanske för att det handlar om en 13-åring som tvingas lämna sin familj för ett nytt liv, träffar kärleken, lever hårt men lycklig en tid. Men så engagerar sig hennes man politiskt och då blir det bekymmer. Där står också att det är en koncentrerad och lågmäld berättelse.

När jag läst den, vad tycker jag då? Jag tyckte om den. Det mesta utspelar sig i den lilla byn Pallarès i Katalonien i Spanien. Det är vardag, slit  och de lever till stor del i den lilla värld som deras by utgör. Det är vardagen som är viktig. Conxa flytar till sin moster och ingifte morbror. Ett helt ok liv, men blir hon älskad och älskar hon dem? Finns det någon egentlig närhet? Jag uppfattar att det mest handlar om vardag, lära sig sysslor, utföra dem, överleva. Stunder av lycka finns absolut, nöje i det slit som vardagen består av. Men den man hon slutligen gifter sig med, Jaume, är desto mer berest. Hans yrke som hantverkare för honom runt i byarna och det är han som engagerar sig för att göra skillnad. Det blir skillnad men blir det bättre?

Tiden går fort i boken. Den spänner över längre tid än jag trodde, fram till Conxa är en oduglig gamling. Jag trodde utifrån baksidestexten att den kanske skulle vara fram till hon är si så där 35 eller kanske inte ens så länge. I och med den långa tiden blir det ofta flera års hopp i boken. Visst saknar jag att inte får veta mer om Conxa, mer om hennes vardag och vad hon tänker. Men samtidigt funkar det. Jag gillar den, i sin lågmäldhet. Nu när jag funderat lite över den, så tror jag Conxa kan vara titelns ”sten i ett jordskred”. Kanske flyter hon bara med och gör inte så mycket väsen av sig, en i mängden. Eller är hon en viktig del i skredet, som gör att det sker överhuvudtaget. Boken är författarens debut och skrevs redan 1985 men översattes först nu till svenska. I hemlandet har den kommit i över 50 upplagor. Byn Pallarès är Maria Barbal själv uppväxt i. Hon har skrivit mer sedan dess men inget översatt till svenska, vad jag hittade.

/Liselott

Reservera boken på Ronneby biblioteks webbsida.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar