onsdag 8 maj 2019

En biografi om Ester Blenda Nordström


Det började nog egentligen med att jag såg hennes reportageböcker på biblioteket. De stack ut ur mängden med sina omslag och titlar. Men jag läste ingen. Hade nog inte hört talas om henne innan, den kvinnliga reportern som var banbrytande på sin tid med sina undersökande reportage. Men så kom biografin om henne, "Ett jävla solsken". Väldigt många ville läsa den och jag blev nyfiken. Det blev att jag lyssnade på ljudboken i bilen. Det är ett starkt porträtt av en kvinna som ville mycket och inte stanna på sin plats. Hon ville vara sig själv och det var svårt i den mansdominerade värld hon levde i. Jag upplever henne som en sökare, en orolig själ och en som fick undertrycka mycket av sig själv. Ändå var hon omtalad och älskad av ”alla”. Hon gjorde avtryck med det hon skrev. Hon drev igenom mycket av det hon ville men det tog på henne. Men vem var hon egentligen? Hur mådde hon egentligen? En del berättas i biografin men inte allt. Men jag får följa hennes resor i Sverige, Sydamerika, USA och Kamtjatka. Nog så fascinerande!

Med biografin får jag förutom Ester Blendas liv även den samtid hon levde i beskriven. Det dyker upp många kända namn och det är många jag blir nyfiken att läsa. Elin Wägner är en av dem.

Jag fick reda på att en utställning om Ester Blenda Nordström kommer att finnas på Skarhults slott i sommar. Fatima Bremmer är en av dem som producerar utställningen. Tror allt det blir en utflykt dit!
/Liselott



Reservera boken på Ronneby biblioteks webbsida. Se även vilka andra utgåvor vi har av boken.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar