lördag 19 oktober 2019

”Poste restante – ett brev till Locmaria” av Lorraine Fouchet


Det är något visst med berättelser som utspelar sig på öar. Naturens inverkan på vardagslivet, att vara lite utanför storstadens sätt att leva där allt finns tillgängligt och tempo är högre. Men också människornas förhållande till varandra, på gott och ont. Behöver de vara lite mer toleranta mot varandra? Hur tar de emot främlingar?  Går det att ha hemligheter när alla känner alla? Hur nyfiken får man vara?

Alla dessa ting är ingredienser i boken som dessutom kretsar en hel del kring postlådor, brev och brevbärare. Skulle jag berätta hela bakgrunden till berättelsen skulle jag kanske avslöja för mycket och det skulle nog ta en del plats… Men så mycket kan jag säga att när italienska Chiara är 25 år får hon reda på att mamman faktiskt inte vet vem som är hennes far. Kanske mannen hon var gift med och som dog innan Chiara föddes eller en man från ön Groix utanför Frankrike som mamman bara träffade en enda natt och inte vet vad han heter. Med en pytteledtråd till ett möjligt efternamn lämnar Chiara allt och reser till sagda ö för att på något sätt leta upp en möjlig far. Redan på färjan över till ön händer det saker.

Samtidigt följer vi Charles och Paul som bor med sin mamma i en förort till Paris. Men strax ska deras liv ta en oväntad vändning. Deras berättelse börjar 13 år tidigare än Chiaras. Den här delen av boken kan vara något förvirrande. Men bara läs på och ta in. Ge inte upp och du inte förstår. Det hela kommer att reda upp sig på slutet.

Det är en förunderlig historia jag läser. Många gånger oväntad, med härliga vändningar som får mig att hajja till. Och jag älskar de olika personerna författaren befolkat sin berättelse med. Och jag blir väldigt förtjust i ön Groix. En lättläst, engagerande och härlig berättelse som jag varmt rekommenderar. När jag kollar på vad mer hon skrivit så är det boken Mellan himmel och Lou. En bok jag varit nyfiken på men inte läst. Men när jag nu ser att det också utspelar sig på Groix så lånade jag genast hem den… Undra om jag stöter på några bekanta…

/Liselott

Reservera boken på Ronneby biblioteks webbsida.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar