onsdag 15 december 2021

"Crown of Feathers" av Nicki Pau Preto

Förutom mysiga feel-good böcker som jag ofta vänder mig till när jag vill läsa något lättsamt, så finns det en specifik gener som jag älskar att förvinna in i. Nämligen fantasy. 

För länge sedan vakades den här världen av de så kallade fenixryttarna. Legendariska hjältar som svävade omkring högt uppe bland molen på vingar av eld. Tills ett krig bröts ut mellan två kungliga systrar som gjorde att världen aldrig blev sig lik.

Vi får möta 16 åriga Veronyka som inte har ett enkelt liv. Sedan kriget bröt ut gjorde det både henne och hennes syster Val, föräldralösa och nu har de ingen plats som de kan kalla ett hem. Trots systrarna starka olikheter har de en sak gemensamt. De har hört talas som de gamla berättelserna om fenixryttarna och det är vad dem ska bli, först måste de försöka hitta egna fenixägg. Men efter en dramatisk händelse kan Veronyka inte färdas längre med sin syster, de går helt enkelt skilda vägar.

Vi får möta en annan person, Sev. En soldat från imperiet vars huvuduppdrag är att hitta gömda ryttare men även människor med förmågan att kunna kommunicera med djur. Imperiet har styrt sedan ryttarnas fall och de vill att det ska förblir så. Men Sev bär på en hemlighet. En dyrbar hemlighet som skulle försätta honom i livsfara om det kom ut. Är han verkligen den som han sägs vara?

Vi återvänder till Veronyka. Trots sveket som hon känner har hon bestämt att hon till varje pris ska blir en del av fenixryttarna, även fast det innebär att hon måste förklä sig och byta namn. Snart befinner hon sig på den platsen som hennes hjärta alltid velat vara vid och hon hade inte kunnat vara lyckligare. Där får hon också lära känna Tristan. Han är en del av en liten skara av fenixryttarna som har lyckats undkomma det grymma ödet. Men Tristan plågas av en gammal rädsla som vägrar att släppa taget om honom. Vad händer när Veronyka måste hjälpa honom inför ett viktigt test? Har hon det som krävs för att hjälpa honom utan att hon försätter sin nya identitet i fara?

Snart börjar oroligheter att bildas och de kommer närmare. Veronyka har precis börjat känna att hon har hittat ett hem men snart kommer hon att får reda på något som förändra hela hennes värld. Samtidigt har den nya kejsaren fått höra talas om att fenixryttarna har börjat att återvända och han ser det som ett stark hot. Han vill se till att berättelserna om ryttarna ska förbli en sägen en gång för alla.

Jag skulle ljuga om jag inte påstod att detta är en av mina absoluta favoriter när det kommer till episka fantasyberättelser. Jag var helt uppslukad av den här boken och läste den intensivt under en hel sommar. När jag läste den här första gången hade tvåan inte kommit ut, tack och lov har den gjort det nu! Äntligen ska jag få reda på fortsättningen. Ett magiskt äventyr som kommer att får dig att läsa långt in på små timmarna och hålla dig på helspänn tills sista sidan är vänd.

/Emma 

P.S Böckerna finns bara på engelska.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar