lördag 25 december 2021

"En sång för alla dom" av Mike Gayle

Ibland blir man så insatt i människors liv att man fråga sig. Vänta, måste det ta slut? Kan vi inte få två kapitel till!

Vi ska bege oss bort mot England där änkemannen och nuvarande pensionerade Hubert Brid bor tillsammans med katten Puss. Varje vecka ser han fram emot att prata med sin dotter som är bosatt i Australien. Varje samtal är fyllda av detaljerade händelser och tokiga aktiviteter som Hubert gjort med sina vänner. Det finns bara en nackdel. Allt som Hubert berätta för sin dotter stämmer inte, han ljuger. Sanningen är att han oftast inte träffa en enda själ på dagarna, om han inte måste. Det var inte meningen att det skulle blir så här eller att Hubert skulle fortsätta ljuga, men han trivs med sitt eget sällskap och är rädd att göra sin dotter oroligt om han skulle berätta hur allt stod till.

För att göra situationen ännu svårare släpper hans dotter bomben under ett av deras samtal en kväll att hon ska komma och besöka honom inom ett par månader och vill träffa hans vänner. Huberts tillvaro ställs på ändan. Nu har han inget annat val än att bita i det sura äpplet och försöka göra den omöjliga uppgiften: att försöka återspegla hans liv så sanningsenligt innan dottern upptäcker sanningen. Men hur ska det går för Hubert? Kan hans nya spralliga granne Ashley med sin lilla dotter hjälpa honom att kliva ut ur sin trygga bubbla? En sak är alla fall säkert. Hubert kommer längs sin resa snubbla över en andra chans till kärlek samt ta modet och återupptar en förlorad vänskap. Vi kommer att få en inblick över hur Huberts första tid i England såg ut och hur vissa händelserna har format honom till den person han är idag och han kommer sakta att inse att det faktiskt går att skapa bekantskap och vara med andra människor, bara man vågar ta det första klivet.

Åhh vad jag föll för den här boken! Varje gång jag skulle fortsätta att läsa kändes det som om jag fick vara med om något nytt och jag hann inte avsluta kapitel 2 förrän jag upptäckte att jag började bry mig om karaktärerna. Man upplevde alla olika känslor på den här resan. Stundtals var det roligt, ibland mer allvarligt, rörande kring skildring av kärlek, hur utanförskap kan prägla en, hur ålderdom får en att se på alla livets händelser med nya ögon men på något sätt fanns det alltid en värme trots allt som hände. Jag kommer definitivt att läsa fler böcker av författaren. Det här är en bok som jag inte kan rekommendera tillräckligt!

/Emma    

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar