lördag 4 december 2021

"Döda löv" av Tom Malmquist

På ett bokcafé kan jag ju inte bara ha kvinnliga författare. När jag hade två ”uppväxtskildringar som utspelar sig i Sverige” skrivna av kvinnor fick jag ju komma på någon manlig variant… Jag hade tittat på Tom Malmquists nya bok flera gånger: Döda löv. Tja varför inte testa den.

Det är inte en direkt uppväxtskildring utan handlar mer om att återvända till sin barndoms by. Den lilla byn på landet som Nils lämnade som 16-åring. Det blev först Musikhögskolan i Stockholm men snart var han internationellt känd bluesartist!

Men för att våga stå på scen var han tvungen att lugna ner sig… Drogerna blev nödvändiga. När han gör bort sig inför föräldrarna tappar de kontakten. Nu återvänder han till byn.

Fadern är död – men Nils kom inte till begravningen. Men så bestämmer han sig för att resa dit, utan att i förväg ha meddelat mamma att han kommer. Det är ett mycket speciellt återvändande. Planlöst hamnar Nils än här och än där och är med om både sannolika och osannolika händelser. Möter människor från sin barndom. Alla har han haft någon relation med. Vilka är de i dag, vilka var de då? Vem är Nils?

Jag gillar den! Förutom att författaren av någon anledning bytt ut alla ”och” till ”&”. Det bromsar min läsning, bromsar flytet. Annars är berättelsen fylld av härliga personer. Tom Malmquist har tidigare skrivit poesi, skönlitteratur och är kulturjournalist. Honom får jag läsa något mer av.

/Liselott

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar