lördag 11 december 2021

"Pestön" av Marie Hermanson

Äntligen kommer en uppföljare till Den stora utställningen. En bok jag blev väldigt förtjust i då hon skriver en fiktiv berättelse utifrån den verklige händelsen att Albert Einstein är spårlöst försvunnen några dagar när han är på väg till en föreläsning i Göteborg. Vad gjorde han dessa dagar? I blogginlägget från 2018 beskrev jag boken som en blandning mellan mysdeckare och skröna.

Marie Hermanson skriver verkligen olika typer av böcker. Jag har läst flera och jag tror varenda en skiljer sig från de andra. Den jag skriver om idag och den tidigare i samma serie är deckare och de utspelar sig i Göteborg under 1920-talet. Jag gillar böcker som utspelar sig lite tillbaka i tiden. 

Huvudperson är polisen Nils Gunnarsson som nu blivit överkonstapel och så Ellen. Ellens berättelse började i förra boken när hon försökte skaffa sig en karriär som journalist och bli den nya tidens självständiga kvinna. Men nu är hon förlovad och ska gifta sig… Hur blev det så? Vill hon detta? 

Då träffar hon återigen Nils som har fått ett mystiskt (och otäckt) mord att lösa. Det hänger samman med Pestön som tidigare var karantänstation. Men vad används det till idag? Till följd av en rad tillfälligheter befinner sig Ellen på ön, undercover som piga… Men finns det också en mördare på ön? Och det enda sättet för Nils och Ellen att hålla kontakten är att skriva brev som skickas med motorbåten som åker mellan ön och Göteborgs hamn…

Underhållande och spännande läsning fick jag så länge boken varade. Den tog slut alldeles för fort…

/Liselott

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar