lördag 15 januari 2022

"Herrens år 1398" och "Visby brandskattning" av Dick Harrison

Jag lyssnade på ett seminarie på bokmässan där tre författare pratade om att göra spänning av det historiska. Christoffer Carlsson om mordet på Olof Palme (vars bok Brinn mig en sol jag redan läst), Ulrika Rolfsdotter om autentiskt mordfall och häxprocesserna (Rovhjärta, som jag också läst) och slutligen Dick Harrison (Herrens år 1399). 

Den senare beskriver boken som en pusseldeckare i historisk miljö och det gör mig intresserad! Jag gillar pusseldeckare! När vi dessutom skulle ha Dick Harrison som föreläsare på Ronneby bibliotek och passa på att prata om hans utgivning i ett podavsnitt så var det bara till att börja läsa.

Eftersom denna deckare utspelar sig på Gotland i Visby så högg jag även hans faktabok ”Visby brandskattning”. Den hann jag börja lyssna på innan jag fick deckaren i min hand. Inte helt fel så här i efterhand. För det är si så där med minnet av Sveriges historia. Faktaboken är en del i serien Sveriges dramatiska historia och betydligt kortare än de faktaböcker Dick Harrison vanligen skriver. Kortare på gott och ont. Den ger en bakgrund till och förklaring av den händelse som jag känner till som Visby brandskattning (1361) och som skildras i en känd målning. Men jag får också förklaringen till varför den aldrig ägt rum. Det gick helt enkelt inte till på det sättet. Klassisk historieförvanskning i efterhand…

Men när jag läser om Visby drygt 30 år senare är den till mycken hjälp. Jag känner igen mycket av det som är med i berättelsen. Förstår lite mer och det kan behövas. För miljön skiljer sig rejält från de deckare jag vanligen läser och det är en stor del av behållningen av boken. Riktigt härligt och utmanande att befinna sig i en ny deckar-miljö.

Dessutom skriver han bra. Jag dras in i skildringen av Thierry av Liège som beordras till Visby när Tyska orden erövrat ön och Visby och befriar befolkningen från de tidigare härskarna. Thierry har ett uppdrag: visa på att Tyska orden inte är så hemska utan vill ha rättvisa och ordning. Han får snart ett första uppdrag, att utreda varför Anders Skomakare hittas död. Är det mord? Snart har han ett annat uppdrag – att hitta den försvunne Botolf Jakobsson. Här blir minst tre böcker!

Av rena farten började jag på att läsa hans tidigare trilogi som utspelar sig på vikingatiden den inleds med ”Ofärd”. Inte dum den heller!

/Liselott

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar