torsdag 16 oktober 2014

Ni får inte missa Neil Gaiman!


En författare som jag tyvärr inte tidigare bloggat om är Neil Gaiman. Han har skrivit många bra böcker för alla åldrar. Otäcka Coraline som tolkats av andra till film och seriealbum (båda finns på biblioteket). Stjärnstoff som jag läste för flera år sedan där filmatiseringen Stardust dykt upp på tv lite nu och då (ett härligt fantasyäventyr i historisk miljö). Jag läste tidigare i år hans senaste bok Oceanen vid vägen slut.  Den är vansinnigt fantasieggande, otäck och härlig. En kollega som läste den tyckte att jag absolut måste läsa hans Amerikanska gudar. Den ligger nu i att-läsa-högen.

Detta tillsammans fick mig att titta på vad mer vi har av hans utgivning på biblioteket. Då hittade jag två böcker han skrivit ihop med Dave McKean. Den senare en man som skapar de mest fascinerande illustrationer jag sett på länge. Den första jag läste var Vargarna i väggen. En berättelse för lite äldre barn, kanske för att den kan upplevas som ganska otäck. Där är bilderna både fula och skrämmande och så passande för berättelsen. Här finns några sidor att titta på. Flickan i en familj tycker sig höra vargar i väggen men blir ignorerad i sina farhågor. För du vet väl vad folk säger... Om vargarna kommer ut ur väggarna då är det klippt. Gissa vad som så småningom kommer ut ur väggarna... Collageteknik med foton och tecknat.

Det var egentligen Mitt vilda hår, hans bilderbok för yngre barn, som fick mig att skriva detta inlägg. En kort berättelse på rim som översatts väldigt bra till svenska. Texten återberättas i mustiga bilder med härliga detaljer. En flicka kommenterar jag-berättarens hår som vilt. Förnärmat berättar jaget om allt som ryms i det inte vilda, utan friväxande, hår hen låtit växa sedan hon var två. Säg något som inte ryms där (allt från fågelbon till dukater och försvunna upptäcktsresanden). Håret får veckla ut sig över uppslag efter uppslag. Det blir en resa in i äventyret och kittlar fantasin hos både barn och vuxna. Det går inte att låta bli att försjunka i bilderna. Det stora formatet på båda bilderböckerna med illustrationer från kant till kant ger en känsla av att sugas in i bilderna.

/Liselott

Böckerna av Neil Gaiman på bibliotekets hemsida.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar