fredag 10 oktober 2014

Systrarna Tides sista sommar

Systrarna Tides sista sommar börjar med Dora. Hon står inför ett svårt val. Är gravid och känner sig väldigt osäker och orolig inför att bli mamma. Ska hon verkligen behålla barnet? En del i orsaken till att hon funderar på abort beror på händelser när hon var barn och tonåring. Händelser som berör henne och hela hennes familj (mamma, pappa, stora syster och lillebror). Händelser som fortfarande ger henne mardrömmar.

Hon vill finna ro och börjar med att besöka sin mamma som hon inte träffat på länge. Men när hon berättar om barnet och söker förståelse vänder sig modern kallsinnigt bort.

Varvat med Doras liv i nutid finns kapitel, ögonblicksbilder, från familjen Tides familjehistoria.  Den första tillbakablicken är från 16 år tillbaka i tiden sedan 15, 14 och 11 år tillbaka. Kvinnorna i familjen får berätta, Dora, Cassie och mamma Helen.

Så kommer jag till det kapitel där jag förstår att någon hemskt kommer att hända. Det som är systrarna Tides sista sommar. Då något händer som förändrar familjen fullständigt. Jag känner en krypande känsla som gör att jag knappt vill fortsätta läsa.

Hannah Richell bygger upp stämningen i sin historia bra. Där finns mys, sorg och klokhet invävt. Bilden av hur en familj kan trilla sönder i bitar, hur de inte kan kommunicera med varandra. Jag lyckas ta mig igenom och förbi det hemska kapitlet och det är inte utan att jag fäller några tårar här och där.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar