onsdag 25 april 2018

Rädda varje spillra av Jesmyn Ward

Yukiko Duke ger mig just nu många boktips. Oftast de jag kanske inte skulle titta på annars, som Jesmyn Wards senaste. Jesmyn Ward är uppväxt i Mississippi och skriver om de svartas situation i södra USA. Vi hade inte den bok Duke tipsade om: De dödas sång. Istället reserverade jag en vi har sedan tidigare: Rädda varje spillra. När jag såg den så: aha den boken. Den har tittat på många gånger, kanske har jag läst baksidestexten, kanske inte. Men det är en bok med i mitt tycke fult omslag… Kanske tycker fler som jag för den har inte varit utlånad sedan 2014. Men nu blev det av att jag började läsa och blev fast!

Under några dagar följer vi familjen som bor utanför New Orleans.. De är en fattig familj bestående av en pappa som dricker alldeles för mycket och fyra barn och ungdomar som kämpar sig fram i livet. Det är orkansäsong och pappan rustar huset inför orkanerna som drar in. De träffar nästan aldrig deras hus och det är år sedan sist det var farligt. Men pappan är säker på att denna gång är det allvar och han har rätt visar det sig. Orkanen Kathrina är på väg. Men ingen av barnen tror honom. 

Mamman dog när yngste sonen Junior föddes, nu 7. Hon fattas familjen. Det är endast en flicka i familjen, Esch, och det är hon som berättar. Nu är hon en tonåring, ung kvinna, som tillsammans med bröderna ser till Junior, försöker läsa i boken hennes lärare har gett henne som sommarläsning och drömma om Manny. Närmsta i ålder är brodern Skeet. Han har sin ögonsten kamphunden China. För hennes skull skaffar han ett jobb för att kunna ge henne riktig mat. China är en kamphund som ger sin husse ord om sig och pondus i gängen. Nu håller hon precis på att valpar, hur kommer det att gå? Skeet drar sig inte för att stjäla för deras skull. Han räknar med att sälja hundvalparna. Ett av målen med pengarna är att kunna hjälpa sin äldre bror Randall, 17 år. Randall borde kunna få en stipendieplats till basketlägret och på så sätt kanske komma vidare bort från sunkstället de bor på. Men skulle det misslyckas så kan pengarna behövas för att betala avgiften till lägret. 

Esch själv har inte mycket att leva för och ingen kvinna att prata med. Hon hänger mest med brödernas kompisar och de flesta är äldre. Det bara blir så att hon har sex med killar. Finns liksom ingen anledning att neka. Men just nu har hon bara sex med en, Manny, en hon tror sig älska. Men han bor ihop med en annan tjej. Senast tiden har hon känt sig illamående och kanske är magen lite rundare… Kompisarna (där ibland Manny) som hänger med syskonen, stöttar de eller förstör? Fylla och droger är vardag. De dagar vi följer familjen är det vardagsslit, familjen träter men stöttar också varandra. Det sker olyckor och jag undrar hur det ska gå. Det är så levande beskrivet och jag dras in i deras liv. Känner svetten som rinner på deras kroppar, dammet i munnen. Esch iakttar och tänker. Genom tillbakablickar tar jag del av deras liv. Allt beskrivs så påtagligt och berör mig. Jag är direkt i deras vardag. Och så kommer orkanen.

Rädda varje spillra är verkligen en bok som lever kvar i mig länge efter jag läst den.

/Liselott


Reservera boken på bibliotekets webbsida Finns att läsa direkt som e-bok.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar