onsdag 26 september 2018

Binas historia av Maja Lunde


Ibland läser man en författare i ”fel” ordning, vilket jag just gjort – dock utan att det denna gång hade någon som helst betydelse. Nyligen fascinerades jag av Maja Lundes senaste roman ”Blå”, som på intet sätt hade någon koppling till denna, hennes första, mer än att dessa två romaner är de första delarna av fem i en kommande svit om klimatförändringar. Och lika intressant och fascinerande var denna!

Precis som i Blå är det tre historier, tre människoöden, i tre olika tidsepoker vi får möta. Dels är det den hemmasnickrade forskaren William, som under 1850-talet i England jobbar på att utveckla den perfekta och mest optimala bikupan. I nutid följer vi biodlaren George i USA, som möter och drabbas av den mystiska och oförklarliga bidöden, som givetvis drabbar inte bara honom och hans levebröd utan på sikt hela mänskligheten och dess matförsörjning. Sen har vi Tao, en kvinna i Kina i en framtid åttio år från nu, som arbetar hela dagarna med att pollinera fruktträd. Vilket alla andra i hennes omgivning också gör. Maten är en enorm bristvara, livet består i princip bara av ett extremt enformigt arbete, men en av de få lediga dagar familjen har drabbas hennes son av något oförklarligt som kommer att förändra allt.

På ett fint sätt vävs dåtid och nutid ihop, och framtiden får man nästan ont i magen utav – är det dit vi är på väg? Har vi den värld vi förtjänar? Hur länge ska det dröja innan vi förstår? Hur långt ska det behöva gå..?

Det är ett skrämmande scenario, dock inte utan ett vagt hopp, och jag lär mig åtskilligt om våra livsviktiga bin. Jag förstår att romanen blev ordentligt uppmärksammad när den kom 2016, flerfaldigt prisbelönt och översatt till många språk. Och jag ser mycket fram emot hennes vidare verk!

/Tuija


Reservera boken på Ronneby biblioteks webbsida. Kan läsas direkt som e-bok.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar