lördag 15 september 2018

När dykaren lämnar sina kläder av Vendela Vida

Så märkligt att slumpmässigt läsa två böcker i rad som båda handlar om kvinnor som byter identitet som andra byter underkläder… Efter att ha läst den psykologiska thrillern ”Passageraren” fick jag denna tunna, snabblästa och annorlunda roman i min hand, där den amerikanska författaren med svenska rötter använder sig av ett ganska annorlunda berättartekniskt grepp – hon skriver i 2:a person presens, d v s Du.. vilket får mig som läsare att verkligen uppleva det som att jag är den det handlar om, och det t o m känns som att jag får någon slags regiinstruktioner, som om någon talar om för mig vad jag gör / står i begrepp att just göra, och hur. Intressant!

Och även historien är intressant! Vi möter en ensam kvinna på ett flygplan från Miami till Casablanca i Marocko, där ett kort ögonblicks igenkänning med en annan kvinna uppstår. Därav förstår jag att det är något obehagligt hon är på väg bort ifrån, någon form av flykt eller dylikt – vad får vi inte veta förrän boken nästan är slut. Men… nästan omedelbart efter ankomsten till hotellet blir hon bestulen på sin ryggsäck innehållande pass och pengar bland annat, och via en polisanmälan efter många turer får tillbaka en ryggsäck med pass och pengar. Men inte sin egen. Och hon vågar inte tala om detta för polischefen, för någonting säger henne att hon inte kan lita på varken polisen eller hotellpersonalen, som kanske står i maskopi med den person man på övervakningskameran ser stjäla hennes väska.

Så plötsligt är hon tvungen att låtsas att hon är en Sabine Alyse, och efter ett otal moment 22 och lätt osannolika slumpmässiga tillfälligheter finner hon sig plötsligt vara Megan, Reeves (som oförhappandes hamnar mitt i en filminspelning med en mycket känd amerikansk skådespelerska, som dennes stand-in), Jane och slutligen Aretha. Väldigt slumpmässigt utvalda namn, som på olika sätt skyddar henne under de mest osannolika upplevelser i Marocko! Men vad var det egentligen som hände hemma i USA?

Spännande som sagt, och onekligen ganska annorlunda!

/Tuija

Reservera boken på Ronneby biblioteks webbsida. Kan läsas direkt som e-bok eller e-ljudbok.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar