lördag 1 september 2018

Brun flicka drömmer av Jacqueline Woodson


Tänk så många okända författare det finns. Författare som när man väl börjar läsa dem är så fantastiskt bra. En av dessa är Jacqueline Woodson som inte blev översatt till svenska förrän hon tilldelades Litteraturpriset till Astrid Lindgrens minne i år. 

Den bok som jag fick i min hand är en av hennes senare och den mest omtalade enligt juryn: Brun flicka drömmer. En självbiografi som är skriven som dikter. Där det som skrivs är väl utvalt och långtifrån fullständig men som för mig som läser det blir så verkligt.

Jag lever och känner med flickan som berättar. Hon berättar om sin barndom. Bråken hemma, skilsmässan som gör att mamma och barnen flyttar tillbaka ner till södra USA, tillbaka till städer där de svarta kämpar för sin rätt och där segregationen och förtrycket tydligt finns kvar. Genom hennes barnögon och hennes familjs liv lär jag mig om en del av USAs historia. Hon skriver det så att jag förstår och tar till mig det. Hon berättar om syskon och lekkamrater, älskade morföräldrar och flytten till New York. Om en vardag som säger mycket om hennes familjs liv. Boken är helt enkelt underbar och en njutning att läsa samtidigt som den berör och innehåller allvarliga ämnen och händelser. Av någon anledning har den placerats på avdelningen för unga läsare. Men jag kan tycka att denna är något alla åldrar kan läsa.

/Liselott

Reservera boken på Ronneby biblioteks webbsida. Finns att läsa direkt som e-bok och e-ljudbok!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar