lördag 22 september 2018

Sommarläsningen fortsätter


Trots att min semester sedan länge varit över har jag hittat tid till att läsa en hel del denna sommar. Delvis beror detta på att det varit för hett för trädgårdsarbete under större delen av dagen, dels beror det på att jag ännu inte har vare sig internet eller TV där hemma. Jag har nog läst mer i sommar  än jag läste de föregående 2 åren.

Den här gången handlar det om en svensk debutant, ett kärt återseende och ännu mer Jack Reacher.
Vi börjar med debutanten tycker jag.

Lovisa Wistrand heter hon och hennes bok heter Drakviskaren.
För mig känns det här både vant och annorlunda. Dels är det en bra fantasy-bok, med alla de element som jag känner till. Här finns alver, magi, monster och en stor ond skurk. Men det är sakerna som är annorlunda som gör att jag redan har lånat på mig del 2 i serien och nu längtar efter att få sätta tänderna i den.
Man brukar prata om att huvudpersoner växer under handlingens gång, men här är det nästan så man ser det från sida till sida. Under större delen av den första halvan av boken så tyckte jag verkligen inte om Iszaelda, hon var dryg och otrevlig mot nästan alla hon mötte, betedde sig ohyfsat och hade i största allmänhet taggarna utåt. Men boken höll mig kvar, och efterhand så insåg jag att jag hejade på och rycktes med av allt som hon tar sig för. För det är en veritabel berg-och-dalbana emellanåt, svängningarna är snabba och ibland får man läsa om en sida ett par gånger för att hänga med i vad som egentligen hände. Om nästa bok håller samma kvalité så har vi en verklig vinnare här.
 
Den andra boken jag tänkte berätta om idag är Metro 2035 av Dmitrij Gluchovskij.
Jag har läst de två tidigare böckerna i Metro-serien och Gluchovskijs senaste verk är precis lika mörkt, deprimerande och dystopiskt som de två föregångarna.
Här får vi återse två av huvudpersonerna från de båda tidigare böckerna, som nu träffas med ett gemensamt mål i sikte: att hitta andra överlevande i den radioaktiva ödemark som är Ryssland 2035. Jag har alltid fascinerats över hur deprimerande ryska författare är. Kanske är det någonting i deras skrivkultur, eller så bejakar de bara helt enkelt de mörkare sidorna av mänskligheten. Helt klart är i alla fall att även Metro 2035 verkar bli en värdig uppföljare till Metro 2033. Jag har inte riktigt hunnit läsa ut den i skrivande stund, har några få kapitel kvar till ikväll. Men det var ett rent nöje att få stifta bekantskap med Artiom och Homeros igen, även om jag aldrig skulle vilja semestra i metrons mörka gångar.

Så, avslutningsvis kan jag bara säga att jag även fortsatt läsa böckerna om Jack Reacher, sedan det senaste inlägget har jag hunnit med både Dollar och Gisslan. Det är lättuggade, relativt korta historier som jag bara inte kan lägga ifrån mig när jag väl börjat. Dollar läste jag ut på en dag, med lite pauser för att laga mat och så. Än en gång vill jag alltså tipsa om Lee Childs böcker, gillar du action-deckare så borde det vara precis vad du söker.

Böckerna finns att reservera i vår katalog, men Dollar finns endast som engelsk pocket i bokform och heter då Killing Floor. Den finns även som ljudbok på svenska.

/Andreas





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar