lördag 29 september 2018

Den instängdas blick av Fred Vargas


Åh vad jag blev glad att återse den franske kommissarien Jean-Baptiste Adamsberg. Äntligen en ny bok med honom och hans arbetsgrupp bestående av en härlig och långtifrån konfliktfri blandning människor. Alla har de sina egna styrkor och svagheter och han gör allt för att balansera dessa för att inte gruppen ska haverera. Men han möter motstånd. Det började redan i tidigare böcker då den vältalige och kunnige Danglard börjar ifråga sätta Adamsbergs minst sagt vaga utredningsmetoder… Allt för gruppens bästa såklart, men det gör inte gott för arbetsklimatet. Adamsberg är nämligen en särdeles speciell person som går mycket på intuition och känsla när han löser de mord som kommer i hans väg. Många gånger har de en dragning åt mystik och vidskepelse, det gillar jag. Jag tycker det är så härligt med alla dessa poliser som verkligen är egna och som kanske får utveckla sina egenheter lite väl fritt. Skyddade av sin kommissarie, Adamsberg. Allt skildrat med både humor och allvar.

Men jag undrade om jag verkligen skulle börja läsa den här boken. Den är tjock, håller verkligen handlingen kvar mitt intresse igenom hela? Jo då, inga problem!

Det börjar med att Adamsberg kallas in från sin semester. De behöver honom för att avslöja vem som kört ihjäl en kvinna, maken eller älskaren. Utan att avslöja för mycket tar han snillrika metoder till sin hjälp… Samtidigt ser Adamsberg att en medarbetare verkar väldigt intresserad av några dödsfall som verkar naturliga. Ovanliga, kanske osannolika, men naturliga. Äldre människor dör av spindelbett… Medarbetarens intresse gör även Adamsberg intresserad och snart påbörjar han en utredning… Men det pågår ovanligt mycket i kulisserna i denna bok. Den var synnerligen bra! Kanske en av de bästa i serien?

Vill du lära känna honom så att säga från början så kolla nog när originalen är utgivna eller fråga personalen om läsordningen. De svenska översättningarna har nämligen inte skett kronologiskt. Nu börjar jag förstå varför jag inte riktigt fått ihop hans privatliv…

/Liselott

Reservera boken på Ronneby biblioteks webbsida. Kan läsas direkt som e-bok.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar