onsdag 8 januari 2020

"Sen frost" av Kerstin Danielsson och Roman Voosen


Anledningarna till att jag börjar läsa böcker kan vara många. Detta var en bok jag började läsa för min kompis dotter har en av författarna som tysklärare. Det gjorde att jag uppmärksammade den och valde att läsa. Dessutom kände jag att det behövdes en deckare i mitt liv just vid tillfället… Extra roligt är att den utspelar sig i och kring Växjö, alltså nästan nästgårds. Småorter som Ramnåsa och Dädesjö nämns liksom Moheda och Tingsryd.

Ingrid Nyström och Stina Forss är huvudpoliserna i denna bokserie. Ingrid Nyström som nytillträdd chef för kriminalpolisen i Växjö och Stina Forss som ny polis i Sverige, hitintills har hon arbetat i Berlin. Det är författarparets första bok på svenska om Ingrid och Stina men det finns redan sju böcker om dem på tyska! Andra boken i serien planeras att ges ut på svenska under 2020, förlaget är Ersatz.

I denna bok lär vi bland annat känna de poliser som Ingrid Nyström ska leda. I Växjö brukar de inte vara så många mord och inte så brutalt som det de nu ska utreda. En äldre man har hittats mördad i sitt växt-och fjärilshus. Det verkar som han även blivit torterad. Men av vem och varför? De finns många trådar att spinna på och flera teorier innan de kommer lösningen på spåren. En bladvändare som blev ännu bättre av att jag kände igen miljöerna den utspelar sig i. Tror jag får ta en tur till våren förbi Ramnåsa och Dädesjö…

/Liselott


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar