onsdag 14 oktober 2020

"Dödsviskaren" av Lovisa Wistrand

Den sista delen i trilogin är nog den delen som har mest karaktärsförändringar.

Även om vi sett huvudkaraktären Izsaelda gå igenom förändringar i de båda föregående titlarna, så är det i den här boken som man ser hur böckernas karaktärer mognar till den roll jag misstänker att dom kommer ha även efter seriens slut.
Vi ser hur Kelandil till slut inser vem han är, hur Naeva växer med sitt uppdrag till en ledare och äntligen slutar förminska sig själv och Izsaelda och Akares börjar faktiskt bli lite mer vuxna och lite mindre själviska.

Det är en väldigt underhållande serie att läsa, och även om jag stundtals stöter på stycken jag måste läsa om för att förstå dom, så är det en serie jag rekommenderar till fantasyälskare.
Dock är det nog inte en serie för personer som vill börja med fantasy, serien går in stenhårt i den djupare delen av poolen med drakar, demoner, magi och en uppsjö av andra klassiska detaljer som jag känner igen från mina rollspelsäventyr.

Efter katastrofen i Saxx så har nu våra hjältar ett enda mål i siktet. Att stänga demonporten som hotar att förgöra hela Sarador. Men mitt i sökandet efter vad som kan hjälpa dom i detta uppdrag försvinner Izsaelda och Akares. Det är här som Naeva faktiskt tar plats och växer till den karaktär jag hoppades på i första och andra boken. Keelan springer iväg och försöker lösa sina egna problem, vilket jag tror retar mig mer än karaktärerna i boken. Det är faktiskt som om det är ett gäng med ungar som rusar omkring och tror att dom vet bäst till och från.

Men det är också det som är en del av seriens charm, det finns ingen Gandalf eller Dumbledore som kan styra karaktärerna rätt. Och dom begår misstag, som dom sedan får ta konsekvenserna av. Även om jag irriterar mig på deras beteende till och från så är jag väldigt förtjust i att saker som man gör faktiskt leder till något.

Det här är en bokserie väl värd att läsa och jag tror att Lovisa Wistrand har skapat en värld som hon, om hon vill, kan komma tillbaka till i framtiden. Att säga att det finns en del trådar kvar att följa är en underdrift, och jag skulle gärna läsa mer.

/Andreas

Sök efter boken på Ronneby biblioteks hemsida och reservera den. Där ser du också vilka andra utgåvor vi har av boken. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar