onsdag 28 oktober 2020

"Giftmördaren" av Sharon Bolton

En av mina favoritförfattare skriver både serier och fristående böcker. Jag hade inte koll på att hennes senaste hänger ihop med Hantverkaren som kom ut 2018. Och de hänger inte bara ihop, de är sammanflätade. Författaren själv skriver att vissa frågor ställs i ena boken och besvaras i den andra och vice versa. Så vill du ha full behållning så läser du dem tätt inpå varandra!

Klurigt, spännande och med ett visst mått av häxeri kan jag knappt släppa boken. Möjligen för att fundera över hur det egentligen hänger ihop! 1999 är (som i förra boken) Florence Lovelady högt uppsatt inom polisen. Men hon har behållit kontakten med den första seriemördaren hon tog fast, på sitt första jobb i Sabden. I samma stad fanns ett barnhem. På dess mark har man nu hittat skelett efter barn. Men vilka var de, hur har de hamnat där? Är något brott begånget? Innan Larry dör ber han Lovelady utreda detta.

Samtidigt följer vi Cassie, Larrys ena dotter. När fadern dör kan hon äntligen (efter 30 år) återvända till Sabden och ta tillbaka sin älskade! Nåde den som står i hennes väg.

Så (liksom i förra boken) hoppar vi tillbaka i tiden, till 1969. Lovelady är tillbaka på jobbet efter att ha fångat sin mördare (läs Hantverkaren för att få reda på mer). Redan första dagen får hon förlösa en ung flicka på polisstationen. Flickan fruktar för sitt och barnets liv. Vad är det som pågår? Lovelady börjar fråga runt och är snart indragen i något både svårförståeligt och skrämmande.

När boken är slut snurrar mitt huvud av förklaringar och förvecklingar. Det är så bra men jag läser så snabbt för att se hur det går att jag knappt hinner sortera tankarna. Men jag anar att det kan komma ytterligare en bok i serien om Lovelady och Sabden!

/Liselott

Sök upp och reserva böckerna på Ronneby biblioteks hemsida. Där ser du också vilka andra utgåvor vi har av boken. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar