söndag 14 februari 2021

"Mannen som älskade Sibirien" av Roy Jacobsen och Anneliese Pitz

Jag vet inte vad jag väntade mig när jag började läsa. Boken skiljer sig ganska mycket från de berättelser jag läst av honom tidigare. Men så bygger också berättelsen på ett manuskript skrivet av vetenskapsmannen, upptäckaren och får jag säga efter att ha läst boken äventyraren Fritz Dörries. Att han ens överlevde allt han varit med om! Det är alltså en verklig person som levde 1852 till 1953 och under stora delar av sitt liv utforskade Sibirien och dess omgivningar. Han samlade insekter, djur och växter till muséer liksom saker och kunskap om de folk som bebodde dessa ogästvänliga och outforskade trakter. 

På ett sätt konstigt och obehagligt att läsa om hur sådan viktiga(?) upptäckter gjordes, fångades in och synliggjordes för forskare och vanligt folk i Europa. Samtidigt är skildringen så övergripande och omfattande att jag upplever nästan varje kapitel (eller några sammanhängande) som en skröna för sig. Möten med tigrar och örnar i vildmarken eller med rövare och laglösa. Resor i iskalla snöstormar, fjärilsflockar och makalösa möten med allehanda djur. Här förekommer fåglar som flyttar in i deras tillfälliga hus och flera människoöden. 

Samtidigt verkar allt gå ”ganska enkelt” för honom. Vedermödor ja, men allt löser sig. Fascinerande läsning ändå och en bok att ta till och läsa lite i taget. Vissa kapitel är bara ett par sidor… Författarens efterord höjer berättelsen lite till och den kvinnliga medförfattaren får sin förklaring.

/Liselott

Sök upp och reservera boken på Ronneby biblioteks hemsida.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar