lördag 27 februari 2021

"När repet brister" av Belinda Bauer

Först var det så spännande att jag knappt vågade läsa. Tänk dig att du vaknar, hör något ljud och vågar dig upp och tror du skrämmer iväg en inbrottstjuv (skrämmande nog det). Men när du är säker på att hen flytt sin kos hittar du en kniv på din huvudkudde och en lapp: Jag kunde ha dödat dig…

Den låg inte där när du vaknade och vågade dig ut för att undersöka ljudet. Stod hen bakom dig när du vågade dig ner för trappan…! Lämnade kniven och lappen och smet iväg. Catherine beslutar sig för att inte polisanmäla och det blir början på en historia som är långt mer invecklad och slutar på ett helt annat sätt än jag kunde föreställa mig! Underbart när författare lyckas överraska!

Inbrottet sker 2001 men tre år tidigare lämnades tre barn i en bil när deras mamma skulle gå iväg till en nödtelefon för att ringa efter hjälp. Hon kom aldrig tillbaka. Denna händelse löper parallellt och vecklas in i berättelsen om inbrottstjuven…

Häftigt och underhållande. Jag har läst några av hennes tidigare böcker och de har också varit bra!

/Liselott

Sök upp och reservera boken på Ronneby biblioteks hemsida. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar