onsdag 12 maj 2021

Den besvärliga Elin Wägner av Ulrika Knutson

En 12 minuter åt gången lyssnade jag så det tog sin tid innan de 14 timmarna om "Den besvärliga Elin Wägner" var genomlyssnade. Dessutom har min ”bilradio” egenheten att hoppa lite framåt ibland när jag stänger av bilen. Så jag kan ha missat något. Men uppläsningen var underbar. Det var inte ens någon läsning för Ulrika Knutson (som också skrivit boken) höll mer en föreläsning för mig. Nackdelen med de korta lyssningarna var att jag ibland inte riktigt hängde med i ”storyn”. Sen blir jag lite osäker på hur kronologin i boken var. Jag tror det hoppade lite fram och tillbaka för ibland var hon gift, ibland inte. Tror kapitlen utgick från hennes olika händelser men ändå hyfsat kronologiskt.

Dessutom har jag lite svårare att komma ihåg namn när jag bara hör dem. Och det var många personer som också porträtterades i boken förutom Elin Wägner. Ett riktigt plus! Ännu intressantare är att jag får en stor del av samtidshistorien genom att höra om Elin Wägners liv.  Så har det faktiskt varit med de (tre) biografier jag nu har lyssnat på. Minst lika mycket om samtiden som om personen som boken handlar om. Dessutom var både Selma Lagerlöf och Ester Blenda Nordström med i boken och varsina av deras biografier har jag lyssnat på innan. Hög igenkänningsfaktor bland personerna.

Men Elins liv, intressen och gärningar är de som ändå är fokus i boken. Men hon var delaktig i så mycket som skedde under hennes levnad både i Sverige och utomlands. Så utifrån hennes strävan efter fred, miljöengagemang och tron på kvinnans klokhet (det är inte bara männen som ska styra) likväl som om hennes författarskap och arbete som journalist berättar Ulrika Knutsson om Elin Wägners liv. Lyssna gärna!

/Liselott

Sök upp och reservera ljudboken eller boken på Ronneby biblioteks hemsida.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar