onsdag 19 maj 2021

Snöblind av Ragnar Jónasson

När det är som varmast ute läser jag en bok som utspelar sig på ett vintrigt Island. Inte nog med att det är vinter, författaren har lyckats få till en riktigt klaustrofobisk och intressant miljö: Siglurfjördur, en liten fiskeby på norra Island. För att komma dit vintertid åker man genom en smal gammal tunnel under berget. Kommer det för mycket snö går lavinerna och tunneln täpps igen… Vid riktigt dåligt väder kommer man ingenstans och ingen kan ta sig dit… När dessutom den alldeles nya polisen Ari mitt i mörka vintern flyttar upp från Reykjavik blir instängdheten än mer tydlig. Nyinflyttade flickvännen (i lägenheten i Reykjavik) blir inte glad åt att han flyttar från henne för jobb. Men det är den första tjänst han erbjuds så det är klart han tar den. Men det är en omställning både med att jobba som polis och bli nykomling i en liten by där alla känner alla… När det sker ett dödsfall undrar han om det verkligen var en olycka…

Författaren gör det snyggt och lägger några parallella handlingar till Aris historia. Det är inbrott hos en kvinna… När ska poliserna få reda på det undrar jag? En annan kvinna dör ute i snön. När avslöjas det och vem är kvinnan. Det är väl inte den unga kvinnan Ugla som jag blir förtjust i. Typiskt om hon ska dö! Men jag säger inte mer…

Detta är en bok i en serie: Det mörka Island, enligt omslaget första boken i den. Men när jag tittar i databasen Alex författarlexikon ser det ut att vara den andra… och serien består av 6 böcker. Hoppas fler översätts för jag dras verkligen till miljön och huvudpersonen (personerna) och vill veta mer om dem. Alex författarlexikon hittar du via bibliotekets hemsida. 

Jag har läst ett par av hans andra böcker. Byn är jag mest förtjust i men det är bara för att första boken i serien om Hulda: Mörkret – där gillade jag inte slutet…

/Liselott

Sök upp och reservera boken på Ronneby biblioteks hemsida.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar