måndag 25 oktober 2010

För höga förväntningar?

Med Tracy Chevaliers tidigare böcker i minnet hade jag höga förväntningar på hennes nya bok Okända väsen. Liksom i tidigare böcker skriver hon om starka kvinnor som utmanar sin tids regler och förväntningar om vad damer bör sysselsätta sig med och hur de bör uppföra sig. I denna bok följer vi dels Mary Anning, en fattig flicka som har öga för att leta fossil och dels Elizabeth Philpot, en ogift välbeställd kvinna som delar hennes intresse. Den utspelar sig i England under tidigt 1800-tal. En tid då flera viktiga upptäckter gjordes inom naturvetenskapen. Kvinnorna har funnits i verkligheten och händelser i boken har ägt rum.

Kanske är det att det inte går att bryta vissa konventioner under denna tid som gör att jag har svårt att älska denna bok. Men den är ändå mycket läsvärd. Jag lär om fossila fynd jag inte känt till innan, tar del av hur en fattig familj drabbas när maken dör, intrigerna i en liten ort längs den engelska kusten, spelet mellan olika samhällsklasser. Dessutom hoppas, hoppas, hoppas jag under hela läsningen att Elizabeth och Mary ska få sina önskningar uppfyllda och bli lyckliga.

/Liselott

2 kommentarer:

  1. Även om jag hittills inte fått något boktips som passar just mig via bloggen, så tycker jag den är rolig att läsa och hoppas att ni fortsätter! /P

    SvaraRadera
  2. Ja vi kommer att fortsätta. Vi har precis kommit igång. Förhoppningsvis kommer snart någon titel som kan intressera dig.

    /Liselott

    SvaraRadera