fredag 22 oktober 2010

Slut


Det där med slut är inte lätt. Slutet på böcker, alltså.

Ett av de underbaraste slut jag har upplevt finns i Philip Reeves fantasytetralogi, den som börjar med De vandrande städerna. När man har förvånats, förskräckts, funderat och njutit sig igenom denna science fictionserie, både dystopisk och hoppingivande (människan är sig trots allt ganska lik genom årtusenden) kommer man till en avslutning som är lik en stilla, tidlös, solbelyst skogsglänta efter en strapatsrik vandring över stock och sten.

Mycket är slut och borta, annat finns kvar i nya former. Ett överlever: berättelsen.

Katerina Janouch har skrivit en trilogi om barnmorskan Cecilia (Bedragen, Systerskap, Hittebarnet.) Det är fullt läsbara böcker, om än inte odödliga. De är en blandning av thriller, äktenskapsroman och yrkesskildring. Det låter rörigt men känns bra att läsa, hur nu författaren bär sig åt. Man läser hennes böcker, vad de än handlar om.

Men slutet! Titeln Hittebarnet borde ju ha klingat som en varningssignal. Ändå blir jag helt förbluffad när jag ställs inför detta plötsliga sammanbrott i det dittills rätt realistiska berättandet. Snopet. Tur att jag inget anade i förväg, för då hade jag inte börjat läsa!


/Margareta

Reservera Reeves böcker i bibliotekets katalog

Reservera Janouchs böcker i bibliotekets katalog

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar