måndag 28 november 2011

Glasklart

Så är de då tillbaka, Claes Claesson och Veronika Lundborg, polis respektive läkare i Oskarshamn. Karin Wahlbergs nya deckare heter Glasklart. Det är valborgmässoafton och Claes och Veronika ser fram emot en trevlig kväll i goda vänners sällskap. Men trivseln framför majbrasan byts mot fasa när man upptäcker att det ligger en människokropp mitt i lågorna.

Hilda Glas är ny AT-läkare på Oskarshamns sjukhus. Hennes mamma är död sedan länge och när Hilda plötsligt får möjligheten att läsa hennes journal förstår hon att det låg mer bakom dödsfallet än hon kunnat ana.

Sjuksköterskan som försvann spårlöst i förra boken, Matthandlare Olssons död, är fortfarande borta. De flesta är säkra på att hennes man har tagit henne av daga, men inga bevis finns. Jag har svårt att komma ihåg den delen av historien och det stör mig i min läsning.

Det är en ordrik historia. Flera sidor fakta om glasbruken i Småland maskerad som dialog känns lite krystad och ibland blir det lite för detaljerat i beskrivningen av medicinska ingrepp. Trots detta vill jag ju veta hur det går, och spänningen är det inget fel på!

/Jenny

Reservera boken i bibliotekets katalog

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar