onsdag 23 november 2011

Var detta en berättelse?

Jag blev nyfiken på en bok från i år som tar sin början i 30-talets Tyskland. Jag har ju läst och skrivit om några andra böcker det senaste året som utspelar sig kring världskrigen. Men denna hoppades jag skulle skilja sig från övriga för huvudpersonen är tyska och bor i Ostfriesenland. Jag undrar nu i efterhand hur många andra tyskar hon kan representera? För hon är kritisk och ironisk i sina beskrivningar av de förändringar som sker i Tyskland från 1934 och framåt i och med ”den lille mannens” maktövertagande. 

Det är en mycket intressant bok. Hon funderar mycket Constanza von Esslin över allt som sker runtomkring henne och de människor hon möter. Hon har fallit (som sin far) för det engelska språket och litteraturen. Speciellt tre författarinnor som hon räknar som sina systrar: Emily Brontë, Elizabeth Barret Browning och Virginia Woolf. Hänvisningar till dessa systrar och flera andra engelska författares böcker får mig att vilja läsa dem. Constanza känner igen sig i systrarnas levnadsöden. Själv är hon sjuk i en muskelsjukdom som tidvis begränsar hennes liv. Förutom litteratur förkommer mycket musik i boken.

Samtidigt är det en ytterst konstig och svår bok. Själva titeln Ansatsernas bok säger mycket varför. Hon skriver ansatser till texter, inget färdigt. Hon ställer många frågor till sig själv eller kanske mig som läser. Undra om hon besvarade dem alla? Vissa skrämmande händelser i sitt liv kan hon inte skriva om utan antyder bara vad som hänt. Det tog lång tid att få något som helst grepp om henne. Det är på intet sätt någon sammanhållen berättelse eller jo, kanske lite. För hon kan inte avhålla sig från några daterade dagboksanteckningar som följer händelseutvecklingen i Tyskland och samtidigt för boken framåt i tiden.

Men jag är ytterligt glad att jag läste denna bok av Håkan Anderson. På baksidan står att Constanza figurerat i författarens tidigare böcker. En trilogi som tog sin början i Breven utgiven 2003. När jag tittat i några recensioner fick jag leta upp boken i biblioteket. Oj, så tjock! Med tanke på hur annorlunda boken jag nyss läst var tvekade jag verkligen att låna hem den. Men jag måste läsa några sidor i alla fall… Så glad jag var att jag gjorde det! Tror det blir nästa veckas blogginlägg!

/Liselott

Reservera boken i bibliotekets katalog.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar