onsdag 9 november 2011

Nyutgåva av deckarklassiker!


En rad vackra böcker fångade mitt intresse tidigt i somras. Det var Dorothy Sayers deckarsvit om lord Peter Wimsey och Harriet Vane som jag fått ögonen på. Sviten består av fyra böcker som skrevs under 30-talet. Den är nyutgiven i en oavkortad utgåva och nu har jag hunnit läsa den första, Oskuld och arsenik.

Boken inleds i en domstol. Miss Vane står åtalad för mordet på sin fd älskare. Lord Wimsey blir förälskad i henne och nyfiken på fallet, eller om det är tvärt om...  Han är säker på att hon är oskyldig till mordet: "Vi måste få henne fri, och jag vet att det är möjligt." Självsäker är han då verkligen! Men det ser länge mörkt ut och lord Wimsey klarar inte av det på egen hand. Hans vänner och kontakter spelar en stor roll i arbetet med att försöka bevisa att miss Vane är oskyldig till mordet.

När jag läser om Sayers i Alex författarlexikon får jag veta att "Dorothy Sayers är en av de stora klassikerna inom engelsk deckarlitteratur. Hennes romaner anses genomgående hålla hög litterär kvalité med god miljöskildring och spirituell dialog. De mestadels spännande och psykologiskt välkonstruerade kriminalfallen innehåller också en hel del humor."

Underhållande var den jag läste, men jag fick intrycket att lord Wimsey mest vimsade runt och försökte övertala miss Vane att hon skulle gifta sig med honom. Men så var han ju förälskad... Vissa partier, som när de ska leta reda på ett testamente, är dock desto bättre. Jag får läsa någon till i sviten och se om jag ändrar uppfattning om lorden.

Dessutom står det i författarlexikonet att böckerna Mördande reklam och De nio målarna som inte ingår i sviten ska vara hennes bästa böcker. Undra om jag inte måste läsa dem också…

Har du läst någon av Sayers böcker och kan säga vad du tycker om dem?

/Liselott

Reservera boken i bibliotekets katalog 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar