onsdag 30 november 2011

Första delen i Håkan Andersons trilogi

Ja, Breven var lika bra som jag trodde efter att ha läst några sidor! Den första boken i Håkan Andersons trilogi där jag återigen får träffa Constanza. Här är hon dock bara en av de människor som befolkar berättelsen och inte ens någon huvudperson. Men jag lär känna henne desto bättre här tycker jag. Även hennes bror figurerar nämligen och jag får en annan bild av familjens liv genom hans ögon.

Berättelsen är skriven på ett av mina favoritsätt. Där vi följer än den ena och än den andra personen. Hoppar fram och tillbaka i tid och rum. Men där det ändå hänger samman. Håkan Anderson gör det skickligt och jag förstår knappt hur han får ihop det. Hemliga sällskap, tempelriddare, mystiska brev, kärlekshistorier och minst en försvunnen man. Mellankrigstid, andra världskriget, Pragvåren och övervakning av medborgare i Östtyskland och Tjeckoslovakien – flera historiska händelser finns med i berättelsen. Alltid i beröring med huvudpersonernas liv så att jag kan förstå hur ”vanliga människor” påverkades. Han beskriver även väl hur människorna känner, tänker, reflekterar och resonerar över vilka de är, vad de vill vara och möjligen kan förändra. Likaså rör vi oss i de mest skiftande landskap som Englands regniga kullar, Rügen i Tyskland, alperna och Egyptens öken. Böckerna har även svensk anknytning genom några av huvudpersonerna. Som ni förstår rymmer den otroligt mycket. Det här är en bok du måste läsa för att riktigt få grepp om den.

En central gestalt är Ernst Weber. Han var med även i Ansatsernas bok. Vi träffar honom i nutid som gammal man, men även från mitten av 30-talet och fram till och över andra världskriget. Han lockas in i en katt- och råttalek med hjälp av några mystiska brev och får vara med om mycket. Lite kul är att han är litteraturforskare. Det är inget stillsamt eller tråkigt liv han lever… Kanske någon parallell till alla dessa historiker etc som befolkar böcker och filmer och råkar ut för de mest hårresande äventyr i jakt på någon artefakt eller hemlighet.

Jag är väldigt nöjd att jag började med Ansatserna bok. Nu har jag lånat hem nästa del i trilogin Om en ensamstående herre. Den är upplagd som en encyklopedi! Undra just hur den blir att läsa. Dessutom verkar den handla om författaren själv. Då är kanske inte någon av mina gamla bekanta med? Men nu har jag en alldeles för stor hög med böcker hemma. Får se vad jag hinner läsa fram över…

/Liselott

Reservera boken i biblioteket katalog.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar