måndag 16 april 2012

En isolerad stad

Nästan 1200 sidor med tunt papper. Stephen Kings nya bok Under kupolen är minst sagt omfångsrik. Textstorleken är av lite större typ. Ska jag försöka mig på den? Ja, jag tror faktiskt att jag ska det. Även om jag känner till flera av Kings historier och har sett några av dem filmatiserade, har jag aldrig tidigare läst en bok av honom. Nu är det dags.

Chesters Mill är en småstad i Maine. Under en lugna ytan kan man ana att intrigerna rasar. Här finns en fifflande kommunpamp, ett flertal småkriminella element, tonårsmammor, korrumperade poliser och en snokande journalist. Här finns också Dale Barbara, en utsocknes före detta militär som efter att ha hamnat i bråk bestämt sig för att lämna staden. När han till fots ska bege sig från staden blir han hindrad precis innan stadsgränsen. En vägg, som senare visar sig vara snarare en kupa, faller ner över vägen framför honom. Strax därefter kraschar ett flygplan och en bil in i den osynliga barriären och Dale förstår att det är något extraordinärt som har hänt.

Drygt 300 sidor in i boken har jag inte den minsta aning om hur det ska gå, men tycker att det är riktigt bra läsning. Några övernaturliga inslag har börjat framträda, oroväckande få personer verkar vara att lita på och till råga på att har stadens enda riktiga läkare avlidit. Framtiden ser inte så ljus ut för Chesters Mill...

/Jenny

Reservera boken i bibliotekets katalog

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar