onsdag 4 april 2012

Lång väntan på nytt från Åsa Larsson

Jag har väntat länge på att Åsa Larsson skulle ge ut sin femte bok om åklagare Rebecka Martinsson. Den förra, Till dess din vrede upphör, gavs ut 2008. Men nu kom den, Till offer åt Molok. Jag fick fnissa, känna spänningen fortplanta sig i kroppen och få tårar i ögonen medan boken snabbt lästes ut... Det roliga tog slut alldeles för fort.

Jag gillar att återse människorna på polisstationen och i Rebeckas omgivning. Men samtidigt blandar jag ihop personerna i alla deckare jag läser. Vad var det egentligen som hände i förra boken… Jag blir lite sugen på att läsa om böckerna om Rebecka. Det jag vet är att nyfikna kvinnor alltid råkar illa ut någon gång i deckare. Rebecka är inget undantag…

Vad är då intrigen i boken? Sol-Britt Uusitalo mördas och hennes barnbarn Marcus hittas gömd i lekstugan, vid liv! Allt pekar på ett vansinnesdåd av en försmådd älskare. Kan det vara så enkelt? Sol-Britts far föll offer för en björn och hennes son dog i en smitningsolycka. Är det tillfälligheter eller vill någon utrota hela släkten Uusitalo? Rebecka börjar tvivla på att rätt mördare gripits. Hon kan inte låta bli att undersöka de tidigare dödsfallen lite närmre.
Parallellt med Rebeckas undersökningar och intrigerna hos polis och åklagarmyndigheten löper en annan berättelse. Där följer vi Sol-Britts farmor som kom till Kiruna i början av 1900-talet. Också hon blev mördad…
/Liselott

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar