lördag 13 januari 2018

Begynnelse av Dan Brown

Läser bibliotekarier sådana böcker..? Ja, jag gör det i alla fall, och med behållning! Få författare ger mig så mycket allmänbildande underhållning som han, och eftersom det går några år mellan varje ny Robert Langdon-bok känns det som ett kärt återseende när det väl kommer en. Som det ju nyligen just gjort! Och underhållen blev jag, med råge, i högt tempo. Som vanligt. Och skön julavkoppling för mig även om det inte var ”finkultur”.

Den här gången blir Langdon indragen i makalös jakt efter ett lösenord, som kan bli hans bidrag till att världen får veta vad hans tidigare elev Edmond Kirsch har forskat fram. Kirsch bjuder in alla tänkbara prominenta till århundradets avslöjande kring svaren på mänsklighetens eviga – och hittills omöjliga och olösta  – frågor Varifrån kommer vi? och Vart är vi på väg? En samtidig livesändning över hela världen ska få jordens befolkning att häpnas – och förfäras – över vart mänskligheten är på väg, och beviset för vårt ursprung få världens alla religioner och religiösa att blekna. Detta gör honom givetvis till en jagad man… hur ska den sanslösa föreställningen som Kirsch själv regisserat in i minsta detalj kunna stoppas? För inte tål vi väl sanningen?

Ja, här finns många samtida fenomen och framtidsforskning samlat, allt från mänskliga datorer till dagens men även forna tiders Spanien med sitt kungahus och sina konstnärer. Platserna som allt utspelas i är Bilbao och Madrid – men framför allt Barcelona med alla sina spår efter Gaudí, som indirekt spelar en annan av huvudrollerna i detta fängslande drama. Fångad av stundens hetta följer jag varje steg de tar med kartan i högsta hugg! Jag vill alltid veta exakt, inte bara nästan, var böckerna jag läser utspelar sig, och här får jag mitt lystmäte mättat.

/Tuija

Reservera boken på biblioteket webbsida. Finns att läsa direkt som e-bok!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar