onsdag 10 januari 2018

Två böcker av Sarah Hilary


Sarah Hilary andra bok Inget annat mörker blev översatt till svenska i slutet av 2017. Den första, Någon annans skuld, översattes redan 2014. Den hade jag inte läst så nu blev det att jag läste de två, nästan på raken. 

De handlar båda om kriminalinspektör Marnie Rome, ett brott begås (mord?), någon försvinner och Marnie och hennes gäng ska lösa mordet och hitta den försvunna. Båda böckerna har också temat fosterbarn, men de tas upp på olika sätt i berättelserna. Marnies föräldrar tog själv ett fosterbarn, Stephen, när hon flyttat hemifrån. Ett fosterbarn som till slut mördade dem! Detta trauma följer Marnie (och mig som läsare). Hon har kontakt med Stephen men det är inget som tillför något positivt till hennes liv. Men hon vill förstå.

Det är två riktigt bra böcker. Men när jag frågade en låntagare som läst Inget annat mörker så gillade han den inte. Hen tyckte det virrade så mycket fram och tillbaka "man vet ju inte vem som gjort det". Just det är vad jag gillar med boken. Att vem som helst kan vara ”skurken” och kanske är det inte bara en… Visst, det kan bli lite rörigt men det funkar och är väldigt spännande. Hoppas hennes övriga 3 böcker om Marnie också blir översatta till svenska…

/Liselott


Båda finns att läsa direkt som e-bok

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar