onsdag 3 januari 2018

Vända hem av Yaa Gyasi


I oktober läste jag och bloggade Den underjordiska järnvägen av Colson Whitehead. Den handlade om slaveriet i USA. I denna togs infångade människor till fästningen innan de skeppades över Atlanten. Fästningen finns med även i boken Vända hem. Om det är samma fästning vet jag inte men den används på samma sätt. Människor fångas in, säljs och förvaras i fästningen innan de skeppas vidare. 

En av dem som hamnar i en fästning belägen i Gahna är Esi. Hon fyller femton där hon sitter i fängelsehålan. Snart är hon på väg till Amerika. Men Effie är den kvinna som inleder. Hon föds när elden rasar runt byn. En by som handlar med de vita. När Effies menstruation aldrig kommer kan hon inte bli bortgift med någon man från byn. Istället blir hon bortgift med kommendanten i fästningen. Så hamnar också hon i fästningen och så småningom föder hon en son… Eis´s och Effie´s ättlingar följer vi sedan fram till nutid. Korta stunder eller lite längre tid. Sakta växer släkternas historia fram. Den blir en inblick i hur slavhandeln påverkar afrikaner i Afrika men även om de som säljs som slavar. 

Berättelsen känns väldigt annorlunda skriven. Hur kan jag inte sätta fingret på, men mycket är nytt för mig. Naturen, Afrikas historia och människornas liv där under århundradena har jag inte hört eller läst så mycket om. Inte förrän denna boken och det beskrivs så levande av författaren Yaa Gyasi. Fast jag följer personerna under korta perioder skriver hon så att de snabbt betyder något för mig.  En väldigt intressant berättelse med mycket spännig. Både ”vanlig spänning” och varianten av ”hur ska det gå?”. Väl värd att läsa!

/Liselott

Reservera boken på bibliotekets hemsida

Läs vad jag tyckte om Den underjordiska järnvägen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar