onsdag 31 januari 2018

Vegetarianen av Kang Han

En kompis hyllade den, en kollega läste den i sin bokklubb gillade den.Jag läste och nja. Den är på ett sätt fascinerande men också hemsk. Ett äktenskap utan lycka men praktisk (i alla fall för honom). Så börjar hans fru uppföra sig konstigt. Han finner henne framför det öppna kylskåpet, stirrande, passiv. Hon pratar om en dröm. Snart tömmer hon kylskåpet på kött. Hon kan inte ha något kött eller något från djurriket i det hädanefter blir det bara vegetariskt hemma. Han blir upprörd. Vid en middag skämmer hon ut honom inför hans chef och kollegor. Han vet inte hur han ska hantera det utan berättar om fruns påhitt för hennes familj. På en familjemiddag uppstår ett crescendo. Jag vill inte avslöja mer. Strax därefter sluta del 1.

Jag tvekade länge innan jag fortsatte att läsa… Men boken var ju inte så tjock, så lite till kunde jag ju läsa innan jag gav upp. Först trodde jag det var noveller jag läste för del två handlade om helt andra personer. Efter ett tag förstod jag att det var kvinnans svåger som berättade. Så familjens historia i ett helt annat perspektiv av en man som är konstnär och som blir besatt av ett projekt och av sin svägerska… Det är vacker och sinnligt men också här utmanande, provocerande och hemskt. För det handlar om en kvinna som inte får välja själv hur hon vill leva sitt liv.  Det används tvång för att hon ska rätta in sig i ledet. Men vad leder det till? Vem har rätt och vem har fel? Vem mår bra och vem lider? Boken var fascinerande att läsa. Men jag vet egentligen inte om jag gillade den…

/Liselott


Reservera boken i bibliotekets katalog. Finns att läsa direkt som e-bok.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar