onsdag 17 januari 2018

Min mammas hemlighet av Nikola Scott

Nikola Scott är ingen författare jag känner till sedan tidigare. Men när jag läste om boken blev jag nyfiken på den, handlingen verkade vara av det slag jag gillar. När jag väl fick boken i min hand och började läsa blev jag snabbt fast i den. Först var det något med språket, hennes sätt att skriva som jag hakade upp mig på. Det släppte dock så fort jag riktigt kom in i boken.

Bokens huvudperson heter Adele, eller Addie som hon kallas. Hon är en helt vanlig engelsk kvinna i fyrtioårsåldern. Konditor till yrket, och har jobbat på samma konditori sen hon blev klar med sin utbildning. När boken börjar är det ett år sedan hennes mor Elizabeth omkom i en trafikolycka, en mor som Addie hade en väldigt kluven relation till. Addie har uppfattningen att hennes mor aldrig var nöjd med henne, att hon alltid förväntade sig mer av Addie. Modern gillade till exempel aldrig Addies yrkesval, hon ville att dottern skulle skaffa sig en universitetsutbildning. Addies fyra år yngre syster Venetia stod däremot modern nära, och har efter Elizabeths död närmast helgonförklarat modern. Systrarna har aldrig haft någon bra kontakt, och deras olika sätt att hantera moderns död gör det inte bättre.

Så plötsligt en dag dyker det upp en kvinna vid namn Phoebe som påstår sig vara deras syster, att Elizabeth också var hennes mor. Addie och Venetia tror henne inte först, men Phoebe kan visa dokument som talar för att det stämmer. Hon blev bortadopterad av Elizabeth som nyfödd, verkar det som. Det som gör det ännu märkligare är att Addie och Phoebe är födda samma dag. Kan det verkligen stämma? Är de tvillingar? Varför i så fall blev inte Addie också bortadopterad? Motvilligt går Addie med på att hjälpa Phoebe att hitta de pusselbitar som saknas för att få veta hela moderns historia. Men hon är länge osäker på om hon verkligen vill veta. Då måste hon tänka om sin relation till modern, och vem hon själv är.

Samtidigt som allt det här utspelar sig så får man i boken följa Elizabeths historia. Den börjar den sommar när hon som 16-åring skickas till landet för att tillbringa lovet hos sin mors väninna. Elizabeths mor är svårt sjuk i cancer, och för att dottern ska få tänka på något annat och slippa den auktoritäre fadern en tid så får Elizabeth komma till en herrgård i Sussex. Där möter henne en helt ny värld. Herrgården är fylld med gäster i alla åldrar. Hon får snabbt nya vänner, där en ung man snart blir lite mer än en vän. Sommaren får ett abrupt slut för Elizabeth när hennes mor dör och hon kallas tillbaka till London. Men vad som hände den sommaren och tiden som följde kommer för alltid att påverka Elizabeths liv.

/Jonna 

Reservera boken i bibliotekets katalog. Kan också läsas direkt som e-bok.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar