onsdag 22 augusti 2018

Dold identitet av Lee Child.


Första gången jag kom i kontakt med Jack Reacher var när jag såg filmen som baseras på boken ”Prickskytten” av Lee Child, Tom Cruise spelade den testosteronstinne före detta militärpolisen Jack Reacher. Filmen var bra, och jag började fundera på var jag skulle kunna finna böckerna som filmen var baserad på.

När jag väl förstått att det var just Lee Child som skrivit böckerna så var det en smal sak att leta fram den första boken i serien. ”Dold Identitet” är egentligen inte den första boken Child skrev, men den utspelar sig innan den först utgivna boken om Jack Reacher.

Det här är en trevlig, ganska actionstinn historia om en militärpolis som får ett otacksamt uppdrag mitt ute i Mississippis obygd, i en liten stad som heter Carter Crossing. Jack Reacher själv är lite av en blandning mellan Jack Ryan och Carl Hamilton, en skärpt kille med krut i näven och lite respekt för auktoriteter utanför sin egen befälskedja. Eftersom jag läste på svenska så vet jag inte hur flytande Childs eget språk är, men läsningen flöt på utan problem och språket är lättfattligt. Boken är också i sig väldigt lätt att ta till sig, och bitvis var det svårt att lägga den ifrån sig. Framför allt så är det en deckare där man inte känner sig dum, även om huvudkaraktärerna kommer fram till saker snabbare än man själv gör.

Jag har redan lånat ”Killing Floor”, som är den första boken Lee Child skrev om Jack Reacher, och om den är lika bra som ”Dold Identitet” var så har jag nog hittat mig ett nytt helgnöje, det finns ganska många böcker i serien.

Om du tidigare läst och tyckt om författare som Tom Clancy och Jan Guillou och nu letar efter något nytt så kan jag varmt rekommendera Lee Child i allmänhet och ”Dold Identitet” i synnerhet.

/Andreas


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar