onsdag 3 oktober 2018

Kvinnan i hytt 10 av Ruth Ware


Ännu(?) en bok där en kvinna råkar se något hon inte borde men inte blir trodd. Det känns som jag läst sådan böcker förr och det var nära att jag inte läste denna på grund av det. Denna gång utspelar sig det hela ombord på en båt. Och det blir så där jobbigt som jag förväntar mig när Lo ska försöka övertyga folk om att det visst bodde en kvinna i hytten bredvid och att Lo lånade mascara av henne. Hytten är nu tom, kvinnan finns inte på båten och ingen ombord saknas. Det som hände var att Lo sent på natten hör ljud, hon ser en blodfläck (som senare inte finns) och skymtar en kvinna som försvinner i vågorna… Ja, hon hade druckit ganska mycket under kvällen, hon har sovit osedvanligt dåligt de senaste nätterna och ja, hon äter medicin mot panikångest. Allt är emot henne och bara en tror på hennes ord. Är det någon hon kan lita på? Själv är hon tvärsäker. Kvinnan i hytten bredvid hennes har mördats och hon fortsätter att fråga runt. 

Samtidigt som detta sker finns en del mejl publicerade i boken. Mejl där Los pojkvän söker henne. Ingen har hört av henne sedan söndagen då båten hon är ombord på lämnade hamn och dagarna går. Färden går från England till Norge och väl framme några dagar senare försvinner hon spårlöst… Så vad händer henne under båtresan. Var hon ett mord på spåren och ställde en fråga för mycket, försvann hon frivilligt eller har något annat hänt?

Det är en riktigt spännande bok! En där jag inte anar hur det ska sluta… Faktiskt var det periodvis så spännande att jag var tvungen att se efter om hon levde på de sista sidorna… Om hon gjorde det ska jag inte avslöja. Vid tillfälle ska jag läsa hennes tidigare bok I en mörk, mörk skog.
/Liselott


Reservera boken på Ronneby biblioteks hemsida. Kan även läsas direkt som e-bok eller e-ljudbok.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar